داستان سرایی؛ ادویهای که آش محتوا را خوشمزه میکند!
داستان سرایی؛ راز جذابیت محتوا
داستان سرایی یک روش روایت از موضوعی خاص است! این روایت میتواند تخیلی یا مبتنی بر واقعیت باشد. داستان سرایی هنر به جان نشاندن مطلب است که ارتباط مستقیمی با خلاقیت، نوع نگاه و مهارت انتقال مفاهیم دارد. انسانها در هر سنی و با هر فرهنگی، با داستانها و قصهها ارتباط برقرار میکنند؛ چرا که داستان، برانگیزاننده حس کنجکاوی و اشتیاق مخاطب است. از مهم ترین اصول کلیدی در تولید محتوا برای سایت، همراه سازی مخاطب تا پایان است. همین موضوع است که باعث رشد وبسایت با استفاده از تولید محتوا می شود!
داستان باعث میشود مخاطبان تا پایان شما را همراهی کند. اگر میخواهید نظرمخاطب را بهتر به خودتان جلب کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید؛ کلید طلایی موفقیت، داستان سرایی است.
چرا باید داستان سرایی کنید؟
استفاده از داستان سرایی باعث میشود تا کسل کننده نباشید و مخاطب دوست داشته باشد مطالب شما را با اشتیاق دنبال کند. برندهایی که از سبک داستانی برای معرفی خود استفاده میکنند، ابتدا احساسات مخاطب را برمیانگیزند! سپس مخاطبان را با خود همراه کرده و در نهایت این مخاطبان وفادار را به مشتریان وفادار تبدیل میکنند. در ادامه این مطلب دلایل استفاده از داستان سرایی را بررسی میکنیم.
ساده سازی مفاهیم پیچیده
گاهی درک طلب برای بعضی افراد سخت است. وقتی از سبک داستان سرایی استفاده میکنید این امکان را دارید که دشوارترین مفاهیم ذهنی و انتزاعی را به شیوهای قابل لمس و قابل فهم برای مخاطب خود بیان کنید. در این زمینه مثنوی معنوی مولانا بسیار مشهور است. مولانا در این کتاب عمیقترین مفاهیم عرفانی و انسانی را در قالب داستان شرح داده است. این کار طوری صورت گرفته که هر خوانندهای با هر سطحی از سواد آن را درک میکند. بعضی مخاطبان از مطالب دشوار که نیازمند تمرکز، فکر و تحلیل هستند؛ فراری اند! شما فقط با سبک داستان سرایی است که میتوانید این دسته افراد را میخکوب محتوای خود کنید.
نزدیک کردن افراد به هم
داستان، یک زبان مشترک بین تمام انسانهاست. یک داستان امیدوارکننده احساس امید را در هر فردی بیدار میکند و یک داستان غم انگیز حس بد غم و اندوه را منتقل میکند. این احساسات مشترک عامل ایجاد حس نزدیکی بین افراد میشوند. یک برند حرفهای با ارائه محتوا به سبک داستان سرایی، به خوبی پیوندی قوی بین مخاطبان خود ایجاد خواهد کرد.
داستان سرایی، برانگیزاننده حس کنجکاوی و اشتیاق مخاطب است.
ویژگیهای یک داستان سرایی خوب
یک داستان خوب داستانی است که مخاطب را به دنبال خود بکشاند. عواملی وجود دارند که میتوانید با توجه به آنها و با در نظر گرفتن سلیقه ی مخاطب، یک داستان سرایی بسیار خوب داشته باشید. داستان خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
سرگرم کننده باشد
داستان شما باید سرگرم کننده باشد؛ میتوانید از راه شخصیت پردازی جذاب، موقعیتهای هیجان انگیز، ایجاد حس تعلیق و غافلگیری، استفاده از لحظات احساسی و … توجه مخاطب را حفط کنید. داستانی که حوصله مخاطب را سر ببرد نه تنها موثر نخواهد بود بلکه تاثیر منفی خواهد داشت.
آموزنده باشد
داستان باید طوری طراحی شود که مخاطب را به تفکر وادار کند. با کمک داستان تجربیات آموزنده مختلفی را درک کند مطلبی به آموختههای قبلی اش اضافه کند. زمانی که در تولید محتوای سئو شده، قصد داریم با آموختن به مخاطب، ارزش افزوده ایجاد کنیم، داستان سرایی عصای دست ما خواهد بود!
عمومی و فراگیر باشد
داستان باید فراگیر باشد تا طیف وسیعی از مخاطبان را جذب کند یعنی به هر فردی اجازه دهد که خود را در داستان پیدا کند. دقت کنید داستان تان مختص گروه خاصی نباشد؛ هر چه دامنه افرادی که با آن همذات پنداری میکنند گسترده تر باشد، بهتر است.
هدفمند باشد
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که داستان سرایی نباید بدون هدف و صرفا برای سرگرمی باشد بلکه باید مخاطب را کنجکاو کند و در پایان داستان، باید به خوبی متوجه پیامی که شما در داستان تان گنجانده بودید، شده باشد.
از ساختاری قاعده مند و منظم پیروی کند
هر سبک نوشتاری در ادبیات، ساختار ویژه ای دارد برای اینکه بتوانید داستان خوبی داشته باشید سعی کنید داستان نویسی را بیاموزید تا ناخواسته زمینه گیج شدن مخاطب را فراهم نکنید؛ فرضا اگر داستان را محاوره ای تعریف میکنید دیگر نباید لحن خود را به رسمی تغییر دهید و یکپارچگی متن را از بین ببرید. توجه به این نکات نیازمند تمرین و تسلط بر مهارت داستان نویسی است. پیاده کردن این مهارت در داستان خود به برقراری ارتباط هرچه بهتر بین شما و مخاطب کمک میکند.
داستان شما باید هدفی معین را دنبال کند.
فرآیند نوشتن داستان چگونه است؟
اکنون که به اهمیت داستان سرایی پی بردید و با ویژگیهای کلی یک داستان خوب آشنا شدید؛ قصد داریم در ادامه، فرآیند نوشتن یک محتوای داستانی دلنشین را بررسی کنیم .وقتی قلم به دست میشوید باید بدانید قرار است از کجا شروع کنید، داستان را حول چه محوری پیش برده و به کجا برسانید.
شناخت پرسونای (شخصیت) مخاطب
در ساده ترین حالت ممکن شناخت پرسونای مخاطب جواب به این سوال است: ” برای چه کسی مینویسید؟”. شناخت کافی از مخاطب هدف به طور قطع مهمترین بخش کار است. مخاطب شما با لحن دوستانه راحت تر است یا رسمی؟ سن و سال مخاطب در چه محدوده ای است؟ دغدغهها و ارزشهایی را که به آنها بها میدهد، بشناسید تا بتوانید اثرگذار باشید.
توجه به هدف بیان داستان
حین داستان سرایی باید حواستان باشد غرق خیال نشوید و هرچه درذهن دارید را شرح ندهید؛ داستان باید هدفی معین را دنبال کند. داستان شما برای فروش بیشتر است؟ برای جذب مخاطب و قبیله سازی است؟ یا میخواهید ویژگیهای برند را در ذهن مخاطب جا بیندازید؟ در هر حال هدف را گم نکنید مخاطب وقتی متوجه شد شما هدف مشخص و معینی ندارید، داستان سرایی روی ذهنیت او از شما، تأثیر منفی میگذارد.
حالا وقت نوشتن است!
شروع به نوشتن پیش نویس داستان خود کنید. این مرحله زمانبر خواهد بود؛ چیزی که به شما کمک میکند این است که چارچوب روایت خود را در ذهن مشخص کرده باشید. شخصیتهای داستان را طوری طراحی کنید که مخاطب با آنها همذات پنداری کند. احساسات مخاطب را در دست بگیرید، خودتان را به جای او گذاشته و سوالی را بی جواب نگذارید و در یک جمله آنقدر جذاب و کنجکاو کننده داستان سرایی کنید که مخاطب حتی بعد از پایان قصه همراه شما بماند.
سخن آخر
در این مقاله، با مولفههای یک داستان خوب و پروسه داستان سرایی آشنا شدید. محتوایی که به سبک داستان سرایی نوشته شده باشد شانس زیادی برای اعتمادسازی و ماندگاری در ذهن مخاطب دارد. اگر شما یک فریلنسرتولید کننده محتوا هستید با پرورش مهارت داستان سرایی خود، میتوانید به عنوان یک نویسنده صاحب سبک شناخته شوید. اگر میخواهید با فریلنسری بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.